UŽ ŽEMYNO RIBŲ (IV). IFES PASAULINĖ ASAMBLĖJA 2019
Kas 4 metus IFES šeima susirenka kartu švęsti Dievo darbų studentų pasaulyje, universitete. Mes, LKSB, esame šios šiemos nariais nuo 1999 metų ir kaskart siunčiame savo delegatus, kad parvežtų mums šeimyninių naujienų. Šių metų vasarą į Pietų Afrikos Respublikoje vykusią IFES Pasaulinę Asamblėją "Vilties nešėjai" (ang. Messengers of Hope) vyko Tarptautinės studentų tarnystės savanoris Ričardas Brogys ir studentė narė Debora Gvazdikaitė.
Dalinamės su jumis Ričardo prisiminimais iš ir apie kelionę, įspūdžiais ir istorijomis, parsivežtomis tėvynėn.
4 diena.
Turėjau garbės dalyvauti seminare „Mokslas ir tikėjimas“ bei vakariniame
pranešime „Universitetas šiandien“. Pranešėjas iš Australijos profesorius Ross H. McKenzie, dėstantis
fiziką viename iš prestižiskiausių pasaulio
universitetų (University of Queensland) dalinasi mintimis apie neoliberalizmo
įtaką bei krikščioniškos pasaulėžiūros svarbą akademiniame pasaulyje.
Akademikui, įskaitant studentus ir dėstytojus, išlikti krikščioniu
sekuliarioje visuomenėje tampa iššūkiu. Pažvelkite plačiau į akademinį pasaulį
bei mūsų misijų lauką - universitetą. Neoliberalizmo ideologija skverbiasi į
universiteto bendruomenę. Mokslas tampa preke, skirta pakelti individo vertei,
tačiau prarandama pirminė visuomenės edukacijos idėja, dėl kurios buvo įkurtas
šiuolaikinis universitetas. Sekuliarios visuomenės įtaka, postmodernizmas, pliuralizmas
tiesą padaro konstruktu, kurį galima peržengti. Terminas „post-truth“ 2017-aisiais
buvo išrinktas Metų žodžiu. Jis įprasmina vykstančią visuomenės kaitą, kuri meta
iššūkį kiekvienam krikščioniui. „Ar mes, krikščionys, turime pakankamai
išminties, žinių ir drąsos išstovėti neišsiginant savo tikėjimo?“ Universitetas
- tai krikščionybės įkvėpta institucija, skirta visuomenės švietimui ir
saviugdai. Tai vieta, kur įvyko mokslo prabudimas, kūrėjo Dievo įkvėpti vieni
garsiausi visų laikų mokslininkai, kaip Izaokas Niutonas, Galilėjas Galilėjus,
pakeitė visuomenės supratimą apie edukaciją ir pateikė nematytus pasauliui
atradimus. Martynas Liuteris, vienas iš reformacijos tėvų, atvėrė visuomenei
Švento Rašto pažinimo gelmes, išversdamas raštus į valstybinę kalbą. Skatino kiekvieną
iš mūsų ieškoti Dievo pažinimo skaitant Jo žodį. Galime užduoti klausimą sau: „Ar
krikščionys mokslininkai daro įtaką visuomenei per mokslo pažinimą, ar
universitetas yra vieta kur galime keistis idėjomis?“. Pranešėjas kviečia
atsigręžti ir pažvelgti į pamatus, ant kurių buvo pastatytas universitetas,
vietą, kur krikščionys žadino visuomenę siekti mokslo žinių ir pažinimo.
Pažvelkime į Bibliją ir tikėjimo tėvų pavyzdžius. Didžiausias pasaulio
miestas Babilonas - mokslo ir kultūros centras. Jauni, nepriekaištingos
reputacijos ir išvaizdos izraelitai buvo atrinkti mokintis bei tarnauti
karaliaus rūmuose. Tai buvo senojo pasaulio užuomazga į pirmąjį universitetą. Jaunuoliai
buvo mokomi kalbų, Babilono literatūros. Viskas turėjo kainą. Monarchinis
rėžimas įspraudė jaunuolius į rėmus, spaudė atsisakyti savo tikėjimo šaknų ir
pašaukimo. Galime įžvelgti panašumo šiandienos visuomenėje – universitete,
krikščionių pastatytoje institucijoje, jau dabar susiduriama su draudimais
išpažinti tikėjimą. Dievo žmonės turėjo atremti pasipriešinimą bei išstovėti
tiesoje. Nenusilenkti stabams ir kitoms to laikmečio filosofijoms. Danielius
buvo įmestas į mirties nasrus, kadangi laikėsi savo įsitikinimų. Nepaisant
mirties nuosprendžio, Dievas jį išgelbėjo.
„Tada karalius įsakė atvesti Danielių ir
įmesti jį į liūtų duobę. Ir karalius tarė Danieliui: „Tavo Dievas, kuriam
nepaliaudamas tarnauji, išgelbės tave!“ Buvo atgabentas akmuo ir užristas ant duobės
angos. Karalius jį užantspaudavo savo ir didžiūnų žiedais, kad nuosprendis
Danieliui nebūtų pakeistas. Po to karalius grįžo į savo rūmus ir praleido naktį
pasninkaudamas. Jis nepasikvietė muzikantų ir nemiegojo visą naktį. Auštant
karalius atsikėlė ir nuskubėjo prie liūtų duobės. Artėdamas prie duobės, jis
šaukė verksmingu balsu: „Danieliau! Gyvojo Dievo tarne! Ar tavo Dievas, kuriam
nepaliaudamas tarnauji, galėjo tave išgelbėti iš liūtų?“ Danielius atsiliepė:
„Karaliau, gyvuok per amžius! Mano Dievas atsiuntė angelą, kuris užčiaupė liūtų
nasrus, ir jie nesužeidė manęs, nes Jo akivaizdoje buvau nekaltas. Taip pat ir
tau, karaliau, nepadariau jokio nusikaltimo“. Karalius labai apsidžiaugė ir
įsakė ištraukti Danielių iš duobės. Danielių ištraukus iš duobės, nebuvo rasta
ant jo jokio sužeidimo, nes jis tikėjo savo Dievu. Karalius įsakė atvesti
anuos vyrus, kurie įskundė Danielių, ir įmesti į liūtų duobę juos, jų vaikus ir
žmonas. Dar nepasiekę duobės dugno, jie buvo liūtų pačiupti ir jų kaulai buvo
sutriuškinti.“(Dan 6, 16-24).
Danieliaus ištikimi draugai taip pat pakliuvo į mirties pavojų. Nepakluso
Nebukadnecaro II įsakymui, nenusilenkė auksinei statulai ir buvo įmesti į degančią
krosnį. Jie išstovėjo tiesoje ir paliudijo visai tautai Dievo didybę. „Šadrachas, Mešachas ir Abed Negas atsakė: „Mums nėra
reikalo atsakyti į klausimą. Jeigu taip padarysi, tai mūsų Dievas, kuriam
tarnaujame, gali išgelbėti mus iš liepsnojančios krosnies ir Jis išgelbės mus
iš tavo rankos! O jei ne, tai tebūna tau žinoma, karaliau, kad mes tavo
dievams netarnausime ir auksinės statulos, kurią pastatydinai, negarbinsime!“ Nebukadnecaras
be galo supyko, jo veido išraiška pasikeitė. Jis įsakė pakūrenti krosnį septynis
kartus karščiau, kaip yra įprasta. Patiems stipriausiems savo kariuomenės
vyrams liepė surišti Šadrachą, Mešachą ir Abed Negą ir juos įmesti į
liepsnojančią krosnį. Tuojau tie vyrai su visa apranga: su apsiaustais,
kelnėmis, kepurėmis bei kitais drabužiais buvo surišti ir įmesti į
liepsnojančią krosnį. Kadangi karaliaus griežtu įsakymu krosnis buvo
nepaprastai pakūrenta, vyrus, kurie įmetė Šadrachą, Mešachą ir Abed Negą,
užmušė ugnies liepsna, o Šadrachas, Mešachas ir Abed Negas įkrito surišti
į liepsnas. Karalius Nebukadnecaras nustebęs skubiai atsikėlė ir klausė
savo patarėjų: „Ar ne tris vyrus įmetėme surištus į ugnį?“ Jie atsakė karaliui:
„Tikrai taip, karaliau!“. Jis tarė: „Aš matau keturis laisvus vyrus,
vaikščiojančius ugnyje! Jiems ugnis nekenkia, o ketvirtasis atrodo kaip Dievo
sūnus!“. Nebukadnecaras, priėjęs prie degančios krosnies angos, tarė:
„Šadrachai, Mešachai ir Abed Negai, aukščiausiojo Dievo tarnai, išeikite!“
Šadrachas, Mešachas ir Abed Negas išėjo iš krosnies. Susirinkę
kunigaikščiai, valdovai, valdytojai ir karaliaus patarėjai matė, kad ugnis
neturėjo galios jų kūnams. Jų galvos plaukai nebuvo apsvilę, nė apsiaustai
apdegę, net dūmų kvapo nesijautė. Karalius Nebukadnecaras tarė:
„Palaimintas Šadracho, Mešacho ir Abed Nego Dievas, kuris atsiuntė angelą ir
išgelbėjo savo tarnus, pasitikėjusius Juo. Jie sulaužė karaliaus įsakymą ir
atidavė savo kūnus, kad netarnautų ir negarbintų kito dievo, išskyrus savąjį
Dievą.“ (Dan 3, 16-28).
Apaštalui Pauliui teko širdimi ir protu grumtis su žydais ir graikų
filosofais. „Kiekvieną sabatą Paulius kalbėdavo
sinagogoje, įtikinėdamas žydus ir graikus.“ (Apd 18, 4); „Belaukdamas Atėnuose jų atvykstant ir matydamas pilną
miestą stabų, Paulius dvasioje netvėrė pykčiu. Jis aiškinosi sinagogoje su
žydais ir pamaldžiaisiais, o aikštėje kasdien su tais, kurie ten būdavo. Kai
kurie epikūrininkų ir stoikų filosofai bandė su juo ginčytis. Vieni klausė: „Ką
šis plepys nori pasakyti?“ O kiti: „Atrodo, kad jis svetimų demonų skelbėjas“.
Mat jis skelbė Jėzų ir prisikėlimą. Jie paėmė, nusivedė jį į Areopagą ir
tarė jam: „Ar galėtume sužinoti, kokį naują mokslą tu skelbi? Nes tu kalbi
mūsų ausims negirdėtus dalykus. Taigi norėtume sužinoti, kas tai būtų“. Mat
visi atėniečiai ir ten gyvenantys ateiviai leisdavo laiką ne kaip kitaip, o tik
pasakodami arba klausydami ką nors nauja. Tada Paulius, atsistojęs
Areopago viduryje, prabilo: „Atėnų vyrai, matau, kad jūs visais atžvilgiais
labai religingi. Vaikščiodamas ir apžiūrinėdamas jūsų šventenybes, radau
aukurą su užrašu: ‘Nežinomam dievui’. Taigi Tą, kurį nepažindami garbinate, aš
jums ir skelbiu. Dievas, pasaulio ir visko, kas jame yra, Kūrėjas, būdamas
dangaus ir žemės Viešpats, negyvena žmonių rankomis statytose šventyklose ir
nėra žmonių rankomis aptarnaujamas, tarsi Jam ko nors trūktų. Jis gi pats
visiems duoda gyvybę, alsavimą ir visa kita. Iš vieno kraujo Jis išvedė
visas žmonių tautas, kad šios gyventų visoje žemėje. Jis nustatė iš anksto
paskirtus laikus ir apsigyvenimo ribas, kad žmonės ieškotų Viešpaties ir
tartum apgraibomis Jį atrastų, nors Jis netoli nuo kiekvieno iš mūsų. Juk
mes Jame gyvename, judame ir esame, kaip yra pasakę ir kai kurie jūsų poetai:
‘Mes irgi esame kilę iš Jo’. Todėl, būdami dieviškos kilmės, neturime
manyti, jog Dievybė yra panaši į auksą, sidabrą ar akmenį, įgavusį pavidalą
žmogaus sumanymų ir sugebėjimų dėka. Ir štai Dievas nebežiūri anų
neišmanymo laikų ir dabar įsako visur visiems žmonėms atgailauti, nes Jis
nustatė dieną, kada teisingai teis visą pasaulį per žmogų, kurį paskyrė ir
visiems už Jį laidavo, prikeldamas Jį iš numirusių“. Išgirdę apie
prisikėlimą iš numirusių, vieni ėmė šaipytis, o kiti sakė: „Apie tai tavęs
paklausysime kitą kartą“. Šitaip Paulius paliko jų būrį. Vis dėlto
kai kurie vyrai prisidėjo prie jo ir įtikėjo. Iš jų Dionizas, Areopago narys,
viena moteris, vardu Damaridė, ir jų draugai“ (Apd 17, 16-34).
Apolas, uolus įtikėjęs žydas, remdamasis šventaisiais raštais tautiečius įtikinėjo,
kaip skaitome Apaštalų darbuose užrašytose istorijose, jog Jėzus yra
išpranašautas Mesijas. „Vienas žydas, vardu
Apolas, kilęs iš Aleksandrijos, iškalbingas ir puikiai išmanantis Raštus vyras,
atvyko į Efezą. Jis buvo pamokytas Viešpaties kelio ir, degdamas dvasia,
kalbėjo ir uoliai mokė apie Viešpatį, nors tepažinojo Jono krikštą. Jis
ėmė drąsiai skelbti sinagogoje. Išgirdę jį, Priscilė ir Akvilas pasikvietė pas
save ir nuodugniau išaiškino jam Dievo kelią. Kai jis panoro vykti į
Achają, broliai parašė mokiniams, ragindami jį priimti. Nuvykęs tenai, jis buvo
labai naudingas per malonę įtikėjusiesiems.” Mat jis viešumoje smarkiai
sukirsdavo žydus, iš Raštų įrodydamas Jėzų esant Kristų“ (Apd 18, 24-28).
Matome, jog liudijant Kristų reikia drąsos žengti tikėjimo žingsnį. Kaip
užrašė apaštalas Petras, turime visada būti pasiruošę kalbėti apie esančią išgelbėjimo
viltį. „Šventu laikykite Viešpatį Dievą savo
širdyse, visada pasiruošę atsakyti kiekvienam klausiančiam apie jumyse esančią
viltį romiai ir pagarbiai, turėdami tyrą sąžinę, kad šmeižiantys jūsų gerą
elgesį Kristuje liktų sugėdinti.“ (1 Pt 3, 15).
Prof. Ross H. McKenzie kviečia kiekvieną iš
mūsų apsišarvuoti Dievo ginkluote ir su meile pakilti skelbti tiesą. Teologija
bei apologetika yra aktuali, reikalinga, gebanti atsakyti į klausimus, į kuriuos
kitos disciplinos neturi atsakymo. Dėka šio amžiaus akademikų, kaip prof. Alvin
Plantinga, p
rof. John Lennox, prof. Alister McGrath, prof. John Polkinghorne, prof.
Francis S. Collins, dr. William Lane Craig pastarąjį dešimtmetį akademikų krikščionių parašyti darbai
vėl randa vietą universitetų bibliotekų lentynose. Garsių Oxford ar Cambridge universitetų
leidyklos gausiai spausdina krikščionių mokslininkų darbus.
Taigi, būkime ryžtingi ieškodami atsakymų į didžiuosius žmonijos klausimus,
nenusiminkime! Studijuokime Šventuosius Raštus, uoliai siekime Dievo pažinimo neabejodami,
jog visatos kūrėjas Jėzus Kristus yra paruošęs atsakymus tobulu metu.
Video nuoroda į pranešimą „Universitetas šiandien“
Ričardas
Bus daugiau